Tool tip 1 Frezen - Calvet
Posted by: administrator Category: Tips & Tricks Comments: 0

Tooltip #1 – Frezen

Tooltip #1 – Frezen

Als leverancier van kwalitatieve bewerkingsmachine en toebehoren vinden wij het belangrijk een goede informatiestroom aan te bieden met betrekking tot deze machines én ook de gebruiksgoederen. Om deze reden willen wij graag wat meer vertellen over de verschillende gebruiksartikelen (zie webshop) die passen bij onze machines in onze Tooltip-blogs, waarvan hierbij de eerste!

Om de Tooltips af te trappen gaan we dieper kijken naar frezen, wat houdt de bewerking in en wat is het verschil tussen bepaalde frezen? Frezen is niet zomaar wat materiaal wegsnijden met een werktuig, er zijn hier al flink wat dikke boeken over geschreven. In deze blog willen we dan ook niet te diep de materie in gaan, maar ons met name focussen op wat voor de profiel bewerking van belang is.

Anatomie frees
We gaan starten met de anatomie van de frees en in hoeverre dit invloed heeft op de bewerkingen, hiervoor zijn een aantal variabelen van belang:
– Diameter frees;
– Lengte frees;
– Aantal tanden;
– Voeding per tand.

Aan de hand van deze variabelen kunnen de instellingen voor bewerkingen uitgerekend worden als de voedingssnelheid, snijsnelheid en de ideale rotatiesnelheid. Deze instellingen hebben wij gemakshalve voor jullie opgenomen in onze infomap (onderaan pagina) voor gebruiksartikelen.

Wanneer er een hoge bewerkingssnelheid wenselijk is kan er gekeken worden naar de tanden van de frees; meer tanden en meer voeding per tand maakt snellere bewerking mogelijk. Ook een grotere diameter van de frees is bevorderlijk voor de snelheid van de bewerking. Daarnaast wordt er ook altijd geadviseerd te frezen met een zo kort én zo breed mogelijke frees. Dit verkleind de kans op een freesbreuk.

Ook de maximale snijdiepte is afhankelijk van de diameter van de frees. Bij aluminium wordt er geadviseerd maximaal de helft van de diameter diep te snijden, dus bij een frees diameter van 10mm dient een maximale snijdiepte van 5mm aangehouden te worden. Bij staal wordt er geadviseerd de snijdiepte niet hoger dan 3mm of diameter/2 te laten komen, afhankelijk van welke als eerste wordt bereikt.

 

Materiaal
De frezen die wij aanbevelen voor onze bewerkingsmachines vallen onder 2 grote materiaal groepen: HSS (High Speed Steel) frezen en HM (Hardmetaal) frezen. HSS is een hoog gelegeerd wolfraam-chroomvanadium staal, het is minder hard en taaier dan hardmetaal en daardoor beter bestand tegen stoten en onregelmatige snijbewerkingen.

HM is een composietmateriaal bestaande uit carbiden van wolfraam, titanium, molybdeen, tantalium en gesinterd met kobalt als bindmiddel. Dit maakt hardmetaal zeer hard (grenzend aan diamant) en weing taai, daarnaast heeft het een zeer hoge elasticiteitsmodus. Deze frezen hebben een veel grotere standtijd dan HSS frezen, maar kunnen absoluut geen stoten verdragen.
Naast het materiaal van de frees zelf bieden we ook frezen met een TiAIN coating, dit staat voor Titanium Aluminium Nitride. Deze allround coating biedt een hoge bescherming tegen hitte en oxidatie en kan afhankelijk van het gebruik het gereedschapsleven vertienvoudigen. Door deze bescherming is een gereedschap met deze coating uitermate geschikt voor (snellere) bewerkingen in staal.

 

Freestips voor in de praktijk
– Gebruik een frees die zo dik en kort mogelijk is voor de bewerking, ga dus niet voor een frees die toevallig beschikbaar is.
– Zorg er voor dat het werkstuk stabiel is opgespannen, dit leidt tot slijtage van de machine en kortere levensduur van de werktuigen.
– Besteedt aandacht aan een goede smering van het werktuig, dit bevordert de koeling en de afvoer van spanen.
– Een frees is geen boor, het kan prima het materiaal doordringen maar levert geen perfect rond gat. Gebruik het beste een boor en laat anders met een kleinere frees de gepaste maat uitfrezen.
– Respecteer de correcte instellingen passend bij een frees, dit bevordert de levensduur van het werkstuk aanzienlijk.
– Te trage voedingsnelheden maken het dat de frees kan gaan “slijpen”, hiermee zal de frees enorm verhitten. Bij te snelle voedingsnelheden is er sprake van overdadige vibratie en neemt de kans op freesbreuk enorm toe.